Ads 468x60px

Saturday, May 19, 2012

Filem Animasi Era Nazi


Dalam era Nazi, Jerman telah menghasilkan filem animasi pada tahun 1933 sehingga 1945. Antaranya adalah cerita yang mengandungi unsur-unsur sexsual seperti Visconti's The Damned dan cerita-cerita lawak seperti Hogan Heroes.

Pada tahun 1935 teks dan katalog telah digunakan dalam filem-filem animasi seperti Composition In Blue (Fischinger) atau dalam bahasa Jermannya Composition In Blau. Pada tahun 1934 filem yang telah dihasilkan oleh Geiniger ialah The Stolen Heart (Das Ges Toh Lene Harz).

Sebenarnya filem yang dihasilkan oleh Starewich yang bertajuk Reynard The Fox pada tahun 1937   telah pun dihasilkan di Paris sekitar tahun 1930an dan telah diperbincangkan sepenuhnya sebagai filem cereka animasi terpanjang pernah dihasilkan di Jerman. Ianya menjadi karya agung di Jerman sebelum munculnya Snow White lapan bulan kemudian iaitu pada bulan Disember 1937.


Ramai juru animasi yang bekerja pada era Nazi antaranya ialah:
·         Kurt Wiese
·         Otto Hermann
·         Hans Zoozmann
·         Lore Bierling
·         Toni Rabolt
·         Harry Jaeger
·         Kurt Stordel
·         Richard Felgernauer
·         Benhard Klien
·         Paul Peroff
·         Hedwing Group & Genda Otto
·         G.Wslz Group & G.Kryger
·         Schwab Group & Gerhardt

Hanya seorang sahaja Juru Animasi yang meniggalkan Jerman iaitu Oskar Fischinger yang berpindah ke Paris pada bulan Februari 1936. Beliau telah sempat menghasilkan tiga filem terbaik Jerman dalam era Nazi iaitu:
·         Circles (Krese) pada tahun 1933,
·          Muratti Get In The Act (Muratti Greift Ein) pada tahun 1934 dan
·         Composition In Blue pada tahun 1935.

Juru Animasi lain juga cuba untuk meniggalkan Jerman,tetapi perpindahan mereka tidak semestinya dapat menyelesaikan masalah. Sebelum tahun 1933, Bertold Bartosch telah bertolak ke Paris untuk bekerja di sana tetapi pada 1940 tentera Jerman telah menawan dan memusnahkan St.Francis. Pacifist Film iaitu studio dia bekerja juga telah musnah dan segala filem dan karya agung  juga turut musnah.

Animasi di Jerman dalam perang dunia kedua sehingga tahun 1937 telah dibekalkan oleh filem-filem animasi yang dihasilkan di Amerika. Produk Amerika yang menjadi keagungan masyarakat Jerman ialah:
·         Felix The Cat
·         Out Of Inkwell


Ia telah ditayangkan pada tahun 1920an. Dalam tahun ini juga, ia telah menyebabkan industri filem animasi di Jerman tidak dapat berkembang. Pada tahun 1933,Menteri Propaganda Jerman (Goebbels) telah dibayar oleh pengeluar filem Disney untuk menayangkan siri-siri animasinya di Jerman. Antara siri-siri animasi tersebut ialah:

·         Mickey Mouse
·          Silly Symphonies
·         Three Little Pig

Disney telah cuba untuk menambah bayaran bagi filem Snow White namun Goebbels telah meramalkan Snow White mungkin tidak akan berjaya kerana dia telah banyak menerima kritikan dari akhbar-akhbar Jerman kerana telah mengorbankan legenda-legenda Jerman untuk kepentingan dirinya.

Oleh sebab itulah dia telah menolak tawaran baru dari Disney. Lembaga penapis filem British juga telah mengharamkan filem ini ditayangkan pada kanak-kanak disebabkan ianya terlalu ganas dan menakutkan.Pemerintah Jerman juga telah mengarahkan Juru animasi Jerman supaya memulakan pengeluaran filem animasi warna untuk kanak-kanak terutamanya filem Snow White yang mana telah dihasilkan semula dalam bentuk live-action yang diberi nama (Schneeweisschen) pada tahun 1939.

Pengeluar-pengeluar lain seperti Kurt Stordel telah menerbitkan filem kartun popular(Purzel The Dwarf) Walau bagaimanapun cara atau teknik animasi yang dikeluarkan oleh studio-studio di Jerman masih belum cukup untuk menandingi Disney dan produk-produk dari Amerika.

Untuk membetulkan keadaan , pegawai-pegawai kementerian berkenaan telah membuat perancangan pada tahun 1941 dimana mereka telah memanggil animator-animator yang ternama dalam industri filem animasi di Jerman supaya tidak hanya mengeluarkan siri-siri animasi pendek tetapi turut menghasilkan filem-filem animasi yang panjang seperti filem-filem cereka.

Bagi mencapai matlamat tersebut, Juru Animasi ini telah diperintah meningkatkan produksi mereka ketahap filem cereka untuk ditayangkan di panggung-panggung wayang. Juru animasi yang terlibat antaranya ialah Hans Ficherkoesen yang mengetuai juru animasi lain di Jerman antara tahun 1933 sehingga 1945.

0 comments:

Post a Comment